Solhjorten skole

solhjorten-skole1

En specialskole for udviklingshæmmede
børn og unge

Solhjorten er en dagbehandlingskole til børn og unge med særlige behov. Vores elever er udviklingshæmmede med forskellige psykiske handicap. Det kan være autisme, Down's syndrom eller diagnoser som kun få elever har. Elever uden diagnoser kan også modtage undervisning på Solhjorten.

Vi dækker alle skoletrin og tilbyder også 10. klasse.

På Solhjorten underviser vi ud fra Rudolf Steiners pædagogik. Vores arbejde med eleverne er baseret på den betragtning, at den indre kerne i alles personlighed er sund. Det gælder, selv om evnen til udfoldelse er begrænset af en fysisk  eller psykisk forstyrrelse.

Gennem vores pædagogiske miljø tilgodeser vi den enkelte elevs behov og skaber rammerne for at eleven kan udvikle nye færdigheder.

Passer mit barn ind på Solhjorten?

Vores elever kommer fra alle dele af samfundet og har forskellige baggrunde. På den måde reflekterer vi samfundets sammensætning ligesom en folkeskole. Forskellen er blot, at vi tilpasser undervisningstilbuddet til den enkelte elev, så skoledagen er overskuelig og tryg.

Mange elever har haft dårlige oplevelser med skolegang andre steder. Vi er en lille skole, og derfor kan vi tage hensyn til den enkelte, så vi genopbygger elevens selvværd efter en svær tid.

solhjorten-skole02

Det faglige indhold

Solhjorten følger folkeskolens fagrække og underviser i fag som dansk, regning og IT.

Vi tilpasser undervisningen til den enkelte elevs faglige kompetencer. Samtidig tager vi højde for den enkeltes evne til at koncentrere sig. Det betyder, at der er fag eller dele af fag, som eleven ikke bliver undervist i, fordi barnet ikke har forudsætningerne for at kunne følge undervisningen. Hvis eleven har svært ved skriftlig dansk, er det ikke en god idé at undervise i skriftlig engelsk.

Den individuelle tilpasning af undervisningen er afgørende for at eleven udvikler sig i sit eget tempo og får en succesoplevelse med at gå i skole. Især fordi mange elever har haft det skidt med at gå i skole før de kom til Solhjorten.

Elevens lærer og terapeut vurderer løbende elevens evner i tæt dialog med forældrene.

 

Vi lægger ekstra vægt på praktiske og musiske fag. Musik, håndarbejde, håndværk, eurytmi og gymnastik fylder meget i undervisningen, og vi integrerer musik og bevægelse i linjefagene som de respektive faglærere står for.

Mange elever har i løbet af deres skolegang behov for at arbejde enkeltvis med læreren eller terapeuten. Her kan de lære at arbejde koncentreret, for derefter at komme tilbage i klassen og være en del af undervisningen og det sociale liv.

IT er en del af det enkelte fag i 10. klasse, og vi bruger iPads som hjælpemiddel - også i de mindre klasser.

Ved afslutningen af skolegang på Solhjorten får eleven et evaluerings- eller afgangsbevis. Ofte bliver eleven målgruppevurderet til at fortsætte på STU som Solhjorten også tilbyder.

Lærere og terapeuter på skolen

Alle lærere, pædagoger og terapeuter har en specialpædagogisk tilgang til undervisningen. Vi arbejder ud fra elevens handlingsplan, som er lavet i tæt samarbejde med forældrene.

Solhjortens lærere er uddannet fra seminariet. Medarbejderne har flere års erfaring med at arbejde med elever med særlige behov.

Vi efteruddanner løbende vores medarbejdere, så vi altid har den nyeste viden inden for specialundervisning eller specialpædagogik.

solhjorten-skole04
solhjorten-skole03

Træning i grundfærdigheder (ADL)

Mange elever har behov for træning i grundfærdigheder. Derfor arbejder vi med at udvikle elevens evner indenfor dagligdags gøremål som at gå på toilettet eller tage tøj af og på. Denne form for træning kaldes ADL (Almindelig Daglig Livsførelse).

De mindste elever træner basale færdigheder som spisning eller toiletbesøg. I de større klasser fokuserer vi på gøremål, der sætter eleverne i stand til at leve en mere selvstændig tilværelse. I 10. klasse kan det være at skrive indkøbsseddel og købe ind, finde madopskrifter på nettet, lave maden og spise den. ADL-træningen fungerer i den forbindelse som optakt til botræning.

Færdighederne er en forudsætning for, at eleverne kan opleve en større frihed og selvstændighed, og træningen er en kilde til bedre selvværd.

Vil du vide mere om Solhjorten?